
Aleksi Savela vastaa yksin Offerillan toiminnasta Oulun alueella. Hän tapaa yrittäjiä ja suunnittelee tarjouskampanjoita heidän kanssaan.
Viime huhtikuusta asti oululaiset ovat voineet seurata paikallisia tarjouksia yhdestä nettiosoitteesta, kun Offerilla aloitti toimintansa Oulussa.
Yritys perustettiin puolitoista vuotta sitten täyttämään Grouponin jättämä aukko tarjousmarkkinoille, ja se toimii myös pääkaupunkiseudulla sekä Tampereella, Turussa ja Jyväskylässä.
Offerilla tekee riskitöntä markkinointia palvelualan yrityksille, esimerkiksi ravintoloille, kahviloille, aktiviteettipaikoille, kauneushoitoloille ja parturi-kampaamoille. Tuotepuolen diilejäkin on jonkin verran.
– Tarkoituksena on palvella puhtaasti sekä yrittäjiä että kuluttajia. Yrittäjille me tuomme uusia asiakkaita ja annamme niille näkyvyyttä. Kuluttajat taas löytävät paikallisia tarjouksia ja he pystyvät pienellä kynnyksellä testaamaan ja löytämään jotakin uutta, Oulun myyntijohtaja Aleksi Savela kertoo.
Yrityksen kanssa yhteistyö alkaa keskustelulla siitä, millainen kampanja voisi olla. Sitten sovitaan kampanja-aika, joka voi olla mitä tahansa yhdestä viikosta puoleen vuoteen.
Siinä voi olla jokin maksimi myyntimäärä tai se voi olla tarjoussivulla niin kauan, kuin yrittäjästä tuntuu hyvältä.
Kampanja voi koskea myös jotakin tapahtumaa, jolloin se on voimassa viikon ennen sen alkamista ja alennukset lunastetaan sen aikana.
Mainokset valmistaa editointitiimi, joka hyväksyttää ne yrittäjällä vielä ennen julkaisua.
Kuluttaja pääsee tarjousten äärelle kirjautumalla palveluun ja valitsemalla sieltä ostoskoriin haluamansa tarjouksen tai tarjoukset.
Ostokset voi tavallisen verkko-ostoksen tavoin maksaa kortilla, verkkopankissa tai ottaa laskulle.
Sen jälkeen lahjakortti ilmaantuu sähköpostiin, josta sen voi tulostaa tai näyttää mobileversiona. Lahjakortin koodin voi myös kirjoittaa paperille, mikä sekin riittää palvelun lunastamiseen.
Tähän mennessä mukaan on lähtenyt noin 40 oululaista yritystä. Vaikka kysyntää on tullut jo ihan mukavasti, yrittäjien tavoittaminen on ollut haaste.
– Paljon enemmän se tietoisuus tulee minun aktiivisuuteni kautta, kun käyn kertomassa, että heille on tällainen huippujuttu, Savela miettii.
Kuluttajat ovat löytäneet Offerillan hyvin. Uutiskirjeen tilaajia on viitisen tuhatta, mutta yritys tavoittaa päivittäin 30-40 00 ihmistä tekstiviestikampanjoin sekä sosiaalisen median ja blogi- ja vlogi-yhteistyön kautta.
– Parhaimmillaan olemme tuoneet kuukaudessa 600 asiakasta yhteen ravintolaan Oulussa.
Kampanjan tekeminen ei maksa mitään eli yritystä ei laskuteta missään vaiheessa. Sen sijaan heille tilitetään kahdesti kuukaudessa kaikista lunastetuista lahjakorteista, joista Offerilla ottaa oman markkinaosuutensa.
– Jos kampanja ei myy yhtään lahjakorttia niin Oulun alueella yritys saa 30-40 000 ihmisen näkyvyyden käytännössä ilmaiseksi, Savela toteaa.
Niin kauan kuin kampanja myy ja mitä enemmän se myy, sitä tuottoisampi se on sekä yritykselle että Offerillalle. Siksi yrityksen kanssa pyritään yhteistyössä tekemään myyvä kampanja, jonka jälkeen sillä on uusia vakioasiakkaita.
– 95 prosenttia yrityksistä tekee meidän kanssamme uuden kampanjan, eivätkä he tekisi, elleivät olisi saaneet uusia vakioasiakkaita ja todellista hyötyä edellisestä.
Offerilla Oy
- Perustettu 1,5 vuotta sitten, Oulussa aloitti huhtikuussa.
- Kerää paikalliset tarjoukset yhdelle sivustolle.
- Tavoitteena nousta alalla Pohjoismaiden johtavaksi toimijaksi vuoden 2018 loppuun mennessä.
- Oulussa tavoitteena on entistä monipuolisempi ja kaiken ikäisiä palveleva tarjousvalikoima.
- 20-30 työntekijää riippuen kaudesta.