Oulun keskustan eteläpuolelle nousee uusi maamerkki, 16-kerroksinen As Oy Oulun Puistovahti, joka ottaa paikkansa kaupunkikuvassa niin kaupunkiin saavuttaessa kuin sieltä poistuttaessakin.
– Sijainti on keskellä kehittyvää Oulua. Keskustan läheisyys tuo kaikki palvelut kävelymatkan tuntumaan. Ympäristön vanhaa rakennuskantaa uusitaan ja täydennetään koko ajan ja samalla myös lähipalvelut paranevat. Puistovahti on tässä kehityksessä tärkeä ja näkyvä osa, kertoo hankekehitysjohtaja Jukka Harjunpää Skanska Kodeista.
Puistovahdin ennakkomarkkinointi on alkamassa ja rakennustöiden suunnitellaan käynnistyvän vielä tämän vuoden puolella. Taloon tulee 94 asuntoa.
Puistovahti on tuorein Skanskan asuintornitalohanke Suomessa. Tornitalorakentamisen edelläkävijänä Skanska on rakentanut ennen tätä kaikkiaan 13 asuintornitaloa eri puolille Suomea aina 1990-luvulta lähtien.
Kaupungin keskustavision mukaan Oulun yhdyskuntarakenne tiivistyy tulevina vuosina ja kaupunki tähtää pohjoisen Skandinavian vetovoimaisimmaksi ja suurimmaksi kaupungiksi.
– Kaupungin mittava pysäköintilaitosinvestointi, uusi kauppakeskus Valkea ja kesäkatu ovat tuoreita esimerkkejä keskusta-alueen aktiivisesta kehittämisestä. Oulun asukasmäärä kasvaa vuosittain noin 2500 henkilöllä. Puistovahdin kaltaista houkuttelevaa, Oulun profiilia edelleen nostavaa asuinrakentamista tarvitaan lähivuosina, kuvaa Oulun kaupungin asemakaavapäällikkö Mikko Törmänen.
Puistovahdin suunnittelun lähtökohtana on toiminut sen ainutlaatuinen sijainti Oulun keskustassa, useiden pääväylien kohtauspisteessä.
Tornitalo nousee Oulun kolmen pääkadun, Puistokadun, Uudenkadun ja Isokadun risteykseen osoitteeseen Puistokatu 34.
Paikalla on aiemmin sijainnut 1970-luvulla rakennettu kiinteistöosakeyhtiö Kulmaleverin liike- ja toimistorakennus.
– Tornitaloille on kysyntää ja ne alkavat olla luonteva osa urbaania kaupunki-ilmettä myös Suomessa. Oulun keskustan ruutukaavan alueella on täydennysrakentaminen ollut viime vuosikymmeninä pääosin korkeintaan viisi–kuusikerroksista, korkeammat rakennukset ovat vanhempaa tuotantoa.
– Tänä päivänä rannan ja radan väliin jäänyt keskusta-alue ei enää mahdu laajenemaan sivulle, joten keskusta-asuntojen kysynnän kasvaessa ylöspäin laajeneminen on nyt luonnollista, kertoo Puistovahdin pääsuunnittelijana toimiva arkkitehti Jukka Laaksonen Arkkitehtitoimisto Laatio Oy:stä.