• Etusivu
  • Uutiset
  • Ihmiset
  • Yritykset
  • Tapahtumat
  • Ykkösjuttu
  • Blogit
  • Yrityksille

mediaoulu.fi

Kaupunkilehti verkossa

You are here: Home / Ihmiset / Verkostoitumista kasvokkain

Verkostoitumista kasvokkain

16.2.2016 - Mirja Rintala

BNI

Kontaktiverkostot ovat laajentuneet ja liiketoiminta virkistynyt, kertovat BNI Explosionissa toimivat Auvo Karsikas, Sofia Mikkonen ja Marko Kallio.

Perinteinen verkostoituminen elää edelleen vahvana Business Network Internationalin (BNI) parissa. Oulussakin BNI-ryhmiä on jo kolme.

Vaikka sosiaalinen media on nykyajan näkyvin tapa verkostoitua, luotetaan liike-elämässä edelleen myös perinteisiin – eli uusien ihmisten kanssa tutustumiseen, jutteluun ja yhteistyöhön kasvotusten.

– Usein parhaat yhteistyösuhteet syntyvät silloin, kun ihmiset tapaavat toisiaan. Useat suomalaiset yritykset ovat lähivuosina panostaneet enemmän kasvotusten tapahtuvaan verkostoitumiseen, eli säännöllisiin kokoontumisiin eri alojen toimijoiden välillä, sanoo Oulun Explosion-ryhmässä toimiva Auvo Karsikas.

Karsikas toimii yrittäjänä Wellcare AK:ssa.

– Lähdin mukaan toimintaan vuosi sitten ja kontaktiverkostoni ovat laajentuneet vauhdikkaasti. Liikevaihto on kasvanut ja olen myös saanut ryhmästä tukea yrittäjyyteeni, Karsikas listaa toiminnan plussapuolia.

 

BNI on maailman menestynein suositusorganisaato. Suomessa BNI-ryhmiä on 18 ja yrityksiä niissä on yli 500 kappaletta.

Oulussa toimii kolme aamuryhmää, lounasaikaan kokoontuvaa ryhmää kootaan parhaillaan.

– Luottamuksen rakentaminen on huomattavasti helpompaa ja syvällisempää, kun ihmisiä tapaa kasvokkain säännöllisesti. Ja kun heistä tietää muutakin juttuja kuin vain sen, mitä työtä he tekevät, niin se vain auttaa luottamuksen rakentamisessa, sisustusarkkitehtitoimisto Micco decon toimitusjohtaja Sofia Mikkonen avaa.

Mikkonen on ollut BNI:n toiminnassa mukana vuoden verran. Hänen mukaansa ihmisten tapaaminen säännöllisesti auttaa rakentamaan syvällisempiä ja kestävämpiä yhteistyösuhteita.

 

Sosiaalisessa mediassa luodut yhteydet menevät ja tulevat, eikä niistä usein synny kovin tiiviitä liikekumppanuuksia.

– Kasvokkain kohdatut ihmiset jäävät myös paremmin mieleen useimmiten kuin vain, jos jossain netissä tulee vastaan, Mikkonen vertaa.

Suurin osa BNI:n liikekumppaneista on onnistunut lisäämään myyntiään verkoston myötä merkittävästi.

Vuonna 2015 Suomen BNI-liikekumppanit lisäsivät myyntiään ryhmien ansiosta keskimäärin jopa 22 500 euroa liikekumppania kohden.

 

Perinteisen verkostoitumisen päämääränä on löytää yhteistyömahdollisuuksia yritysten kesken, sekä luoda uusia tuttavuussuhteita.

Ryhmien osallistujat ovat sitoutuneet suosittelemaan toisiaan tilanteissa, joissa tuttava tai liikekumppani etsii jotain palvelua, jota joku ryhmässä mukana olevista tuottaa.

– Toimin alalla, jossa kumppanuusverkosto ja kontaktit ovat hyvin tärkeitä. Oma ammatillinen osaamisverkostoni on täydentynyt huomattavasti, kertoo mainostoimistoyrittäjä Marko Kallio Kluu Oy:stä.

 

BNI on yrittäjien ja liike-elämän ammattilaisten verkosto, jonka tarkoituksena on edistää liike-elämän alojen välistä yhteistyötä.

BNI:n liikekumppanit tapaavat joka viikko suuressa ryhmässä ja lisäksi järjestävät keskenään kahdenkeskeisiä tapaamisia.

Jokainen BNI-ryhmä on luotu siten, että ryhmässä on vain yksi kunkin alan edustajaa. Näin vältytään siltä, että ryhmien jäsenet joutuisivat kilpailemaan keskenään.

Oulun ensimmäistä ryhmää (Power) alettiin rakentaa tammikuussa 2014, jolloin ryhmä teki Suomen ennätyksen kasvunopeudessa. Toisesta ryhmästä (Impact) puolestaan tuli ensimmäinen Hall of Fame -ryhmä koko Skandinaviassa.

Kolmas ryhmä (Explosion)  on tällä hetkellä Oulun suurin ryhmä liikekumppanimäärältään.

Ryhmien välillä on hyvää yhteistyötä ja osa liikekumppaneista käy vieraana ja tuuraajana toisissa ryhmissä.

 

 

Liikekumppaniksi verkostoon

 

  • Paikallisen BNI ryhmän paikkaa voi hakea suoraan tai 1-2 vierailukerran jälkeen.
  • Hakemuksen käsittelee ryhmän koostuva komitea ja päätös pyritään tekemään seuraavaan kokoukseen mennessä.
  • Tämän jälkeen yritys saa laskun ja maksun suoritettuaan voi ryhmään tulla viralliseksi liikekumppaniksi.
  • Liittymismaksuun sisältyy BNI Connect, koulutus ja markkinointimateriaalit ja se on kertaluontoinen.
  • Lisätietoja ja yhteydenotot: Juha Ahola 044 507 2028

 

 

 

 

Share

Filed Under: Ihmiset Tagged With: BNI, liikekumppani, suositusverkosto, verkostoituminen, yrittäjä, yrittäminen

Luetuimmat

  • S-market Tuira avaaa torstaina klo 10
  • Jäsenkorjaajan apua haetaan kaukaakin
  • Kisut sulattivat motoristien sydämet
  • Hermoradoille hoitoa lempein käsin
  • Velomobiili kääntää päät

Näitä suosittelemme

Saunalautalla vieraista tulee tuttuja

Sähköpyörätuolilla Oulusta Lissaboniin

Kevätideoita kotiin Stokkan Vintiltä

Galleria Harmaja asettui Pikisaareen

Asuntopolitiikka kaipaa ruotimista

Blogit

It-blogi: Perässä tullaan

Maailman ongelma ovat olleet varakkaat ihmiset ja heidän elintapansa. Mitä … Lue lisää...

Blogi: Kemikaaliton elämä alkaa vesipesusta

Havahduin heinäkuun puolella siihen, että olen elämäni aikana lätrännyt melko … Lue lisää...

Blogi: Luottamusta ja intoa harjoittelusta

  Olin henkisesti valmistautunut yksitoikkoiseen kesään ja … Lue lisää...

Kotoilublogi: Monikäyttöiset puujakkarat

  Kuusamossa asuessani kämppikselläni oli pihalla kaksi simppeliä … Lue lisää...

Tuomariblogi: Pelipäivänä

Olen lukenut ja kuullut pelaajien pelipäivästä. Näihin sisältyvät aamutreenit, … Lue lisää...

Tapahtumia

Huikeita näyttelyitä taidemuseossa 2018

Koko perheen joulupolku Hupisaarilla 

100-vuotisjuhla näkyy ja kuuluu

Vanhan ajan markkinat taas Oulunsalossa

Pohjoisen suurinvestoinnit tarvitsevat maarakennusvoimaa

Makuupussi mukaan ja yöksi kirkkoon

Kategoriat

  • Blogit
  • Ihmiset
  • Tapahtumat
  • Uutiset
  • Ykkösjuttu
  • Yleinen
  • Yritykset

Haku

Yhteystiedot

toimitus@mediaoulu.fi mirja@mediaoulu.fi hannele@mediaoulu.fi

Olemme myös

Twitterissä, Instagram ja Facebookissa

Tule mukaan tekemään verkkolehteä!

Voit olla mukana uuden verkkojulkaisun sisällön luomisessa. Lähetä kuva, video tai teksti haluamastasi aiheesta! Kerro mikä sinua kiinnostaa ja millaisia juttuja verkkolehdessä pitäisi olla! Anna palautetta!

· Copyright Mediaoulu 2015 ·