Museo– ja tiedekeskus Luuppi, Oulun taidemuseo on saanut yksityislahjoituksena raahelaissyntyisen kuvataiteilijan Minka Argillanderin (s.1978) yhteensä yli kaksikymmentä akryyli- ja öljymaalausta sekä akvarellia.
Hieno kokonaisuus painottuu taiteilijan kerronnallisiin omakuviin ja muihin, hänen läheisiään tai kuvitteellisia malleja esittäviin muotokuvatutkielmiin.
Argillanderin luomat teemalliset asiakokonaisuudet ovat syntyneet huolellisen valmistautumisen ja analyysin tuloksena.
Tällainen työskentelytapa on hänelle ominaista ja tärkeää. Esimerkiksi maalauksissaan Pinnan alla ja Kellumassa hän on pohtinut vesielementin heijastumista ja läpinäkyvyyttä sekä sen taittumista ihmiskeholla.
Omakuviensa välityksellä Argillander käsittelee naisen sukupuoli-identiteettiin nivoutuvia ja sidottuja esittämismuotoja.
Niissä taiteilijan minuus ja yleensäkin naiseus on kytketty myyttisiin, sosiaalisiin ja taidehistoriallisiin yhteyksiin.
Hän on käsitellyt maalauksissaan perinteisiä kuvaamistapoja ja kauneuskäsityksiä, ja yhdistänyt niihin rohkeasti oman näkemyksensä.
Vaikka omakuvat päällisin puolin istuvat historialliseen, kulttuuriseen ja yhteiskunnalliseen jatkumoon, ne kuitenkin poikkeavat huolellisesti mietittyjen yksityis- ja vastakohtiensa ansiosta menneen ajan naisaiheista ja -ihanteista.
Passiivinen poseeraamisrooli on muutettu Tuhkimotarinassa aktiiviseksi. Siinä kuvataiteilija on kuvattu tarkastelemassa tekeillä olevan maalauksensa luonnosta.
Klassisten kauneusideaalien vastaisesti nuorelle naiselle on saatettu kuvata silmärypyt tai kaksoisleuka, kuten Siipipitsiä maalaus osoittaa.
Kasvonpiirteisiin hienovaraisesti tehdyt muutokset vahvistavat toiseuden vaikutelmaa. Vaikka sisältö ja sanoma ovatkin vakavia, huumorin pilkahduksia on nähtävissä.
Myös aikaa vievä, pikkutarkka ja koristeellinen maalaustapa on ollut kuvataiteilijalta tietoinen valinta.
Tekniikkana se linkittää omakuvat pitkäjänteistä sitoutumista vaativaan naisten käsityöperinteeseen, kirjontaan ja virkkaukseen. Omakuvat täydentävät Oulun taidemuseon kokoelmaan tallennettua kuvataiteilijoiden omakuvakokonaisuutta, johon tällä hetkellä kuuluu yli kaksisataa teosta.
Argillanderin teoksia löytyy yksityiskokoelmien ohella myös julkisesta omistuksesta. Hänen teoksiaan on hankittu Helsingin kaupungin taidemuseoon, Raahen kaupungille ja Pyhäjoen kunnalle.