Kohta vuoden toimineen oululaisen uutispalvelu high.fi:n perustajat ovat huomanneet, että maailma siirtyy yhä nopeammin mobiiliin.
Viime kesänä ja syksyllä lanseeratut mobiilisovellukset ovat olleet selkeästi merkittävin osa high.fi-sivuston suosiota. Palvelun kautta uutisia lukevat tulevat verkkoon useimmiten mobiilisovelluksen tai kännykän kautta.
Muitakin huomioita seitsemän kaveruksen perustaman AfterDawnin verkkovelhot ovat tehneet. Niistä yksi on se, että Pohjois-Pohjanmaan ihmiset tykkäävät lukea ihmisen kokoisia uutisia.
– Kansallisestikin merkittävät uutiset, kuten vaikkapa Tuiran kirvessurmat, ovat olleet suosituinta Pohjois-Pohjanmaan sisältöä high.fi-sivustolla, kertoo AfterDawnin toimitusjohtaja Petteri Pyyny.
– Näiden jälkeen selkeästi suosituinta sisältöä ovat ihmisen kokoiset ja erittäin paikalliset uutiset, jotka koskettavat vaikkapa laajaa joukkoa oululaisia – jutut uusista kiinnostavista yrityksistä alueella tai Kallioparkkia koskevat uutiset ovat kiinnostaneet.
High.fi – sivusto avattiin vajaa vuosi sitten kilpailijaksi Otavamedian omistamalle Ampparit.com-uutispalvelulle.
AfterDawn oli perustanut aiemmin vastaavat, jo toiminnassa olevat palvelut Tanskaan sekä Hollantiin. Suomenkielinen versio syntyi niiden sivutuotteena.
– Yksi syy Suomeen laajenemiselle oli se, että Amppareilla alkoi olla hieman turhan paljon valtaa – jos pienempänä julkaisijana kävisikin niin, että Ampparit poistaisi sivustosi palvelustaan, moni kotimainen uutismedia romahtaisi saman tien.
– Eli halusimme tuoda tasapainottavan tekijän Amppareille Suomeen, ja samalla myös koettaa kehittää konseptia hieman erilaisella ajattelulla, Pyyny selvittää hankkeen taustoja.
High.fi-sivustolle päätettiin rakentaa pisteytysjärjestelmä, joka ottaa huomioon niin klikit, sosiaalisen median jaot kuin muutaman muunkin muuttujan rakentaessaan uutisten suosiolistoja.
Samalla yritys varasi itselleen mahdollisuuden muokata pisteiden muuttujia käyttäjiltä tulevan palautteen mukaan.
– Näin pystymme paremmin kontrolloimaan palvelun laatua.
Otsikointi on verkkolehdille tärkeä elementti. Sen avulla lukija pitää saada kiinnostumaan ja klikkaamaan.
Pyynyn mukaan tyypillinen paljon lukijoita keräävä otsikko on joko vahvasti kantaa ottava, yllättävä, laajoja massoja puhutteleva tai puhdas ”kalasteluotsikko”.
– Mitään tyypillistä otsikon mallia, joka keräisi valtavan suosion, ei pysty nimeämään, mutta suhteellisen pitkät otsikot tuntuisivat kiinnostavan. Samoin pienen lainauksen lausunnosta tai tutkimuksesta sisältävät otsikot ovat selkeästi yliedustettuina suosituimpien juttujen listoilla.
High.fi-uutispalvelun lisäksi AfterDawn ylläpitää teknologiaan keskittyviä verkkosivustoja Suomessa, Hollannissa ja Yhdysvalloissa.
– Laajennamme pikkuhiljaa high.fi:tä kattamaan uusia medioita sekä laajennamme myös mahdollisuuksien rajoissa uusiin maihin, viimeisimpänä Viroon. Kehitämme myös aktiivisesti sekä mobiilisovelluksiamme että sivustomme taustatekniikkaa.
AfterDawn Oy
- Perustettu vuonna 2003 Oulussa
- Yrityksen omistavat sen alkuperäiset perustajat: Petteri Pyyny, Jari Ketola, Janne Nissinen, Hannu Pekkanen, Teemu Pärssinen, Tapio Viitanen ja Juhani Sipola.
- Yrityksen palveluksessa on 15 työntekijää ympäri maailmaa.
- Päätuote on AfterDawn-verkkopalvelu, joka sisältää it-alan uutisia.
- Oulun Vuoden Nuori Yrittäjä –palkinto vuonna 2007.
- Pohjois-Pohjanmaan Vuoden Nuori Yrittäjä –palkinto vuonna 2008.